MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK SEBAGAI SARANA MENINGKATKAN LITERASI SAINS
Keywords:
Comic Learning Media, Science LiteracyAbstract
Science literacy is a basic skill that students must have in understanding and applying science concepts in everyday life. However, in learning Natural and Social Sciences (IPAS) in Madrasah Ibtidaiyah, there are still obstacles in the form of low interest and understanding of students towards science material. This study aims to analyze the role of comic-based learning media in improving students' science literacy. This study uses a qualitative approach with a case study method. Data were collected through observation, interviews with teachers and students, and document analysis. The results of the study showed that the use of comics as a learning medium can increase student involvement, facilitate understanding of science concepts, and foster interest in learning. In addition, visualization in comics helps students connect science concepts with everyday life more concretely. Thus, comic learning media can be an effective alternative in improving science literacy at the Madrasah Ibtidaiyah level.
References
Ariesta, F. W., & Kusumayati, E. N. (2018). Pengembangan media komik berbasis masalah untuk peningkatan hasil belajar ips siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 22-33.
Dermawan, M. F., Jennah, R., & Riyadi, S. (2024). Pengembangan Pengembangan Bahan Ajar Pai Melalui Media Pembelajaran Komik Berbantukan Aplikasi Madibang Di Sdit Al-Manar: Pengembangan Bahan Ajar Pai Melalui Media Pembelajaran Komik Berbantukan Aplikasi Madibang Di Sdit Al-Manar. Jurnal Media Informatika, 6(1), 20-26.
Dewi, D. T. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Komik pada Mata Pelajaran IPA terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V MI Islamiyah Mejobo Kudus Tahun Pelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.
Febriana, I., Oktavianus, R., Hanifah, M., Agustina, A. L. N., Wilda, A., Zahro, U. F., & Hilyana, F. S. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Pengetahuan Dan Proses Sains Siswa Pada Materi Wujud Benda. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 1212-1220.
Firmansyah, M. B., & Suchaina, M. P. (2023). Model Pembelajaran Multimodal Bermuatan Ekonomi Kreatif: Panduan Praktis Pembelajaran Multimodal di Perguruan Tinggi. Aqilian Publika.
Irawan, D. (2020). analisis profil kemampuan literasi sains siswa smp di kabupaten ponorogo ditinjau dari komunikasi verbal pada tema listrik dinamis (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Jelahut, F. E. (2022). Aneka teori dan jenis penelitian kualitatif.
Juneli, J. A., Sujana, A., & Julia, J. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Penguasaan Konsep Peserta Didik Sd Kelas V. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1093.
Kurniawati, D. (2024). Implementasi Literasi Sains dalam Meningkatkan Pembelajaran Ilmu Alamiah Dasar Mahamahasiswa STAI Islamic Centre Demak. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 4(5).
Lestari, D. I., & Projosantoso, A. K. (2016). Pengembangan media komik IPA model PBL untuk meningkatkan kemampuan berfikir analitis dan sikap ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 145-155.
Nurhakim, S. S., Latip, A., & Purnamasari, S. (2024). Peran Media Pembelajaran Komik Edukasi dalam Pembelajaran IPA: A Narrative Literature Review. Jurnal Pendidikan MIPA, 14(2), 417-429.
Rifa’i, Y. (2023). Analisis Metodologi Penelitian Kulitatif dalam Pengumpulan Data di Penelitian Ilmiah pada Penyusunan Mini Riset. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 31-37.
Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., ... & Sulistiana, D. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.
Sarwi, S., Rahayu, E. S., & Indriyanti, D. R. (2020). Implementasi Sumber Pembelajaran Berbasis Teks Multimodal Tema Hewan Endemik Hutan Manggrove Pascapandemi Covid19: Studi Pustaka. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 273-278).
SHOFIYAH, S. (2021). The Innovation Learning Thematic Through E-learning Madrasah for Moment Covid-19 pandemic at Madrasah Ibtida'iyah Ma'arif 01 KH. Siddiq Jember. thesis. Study Program Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Postgraduate UIN KHAS Jember. IJIT: Indonesian Journal of Islamic Teaching, 4(2), 127-133.
Wandiniu, R. R., & Damanik, E. S. D. (2024). Persepsi Persepsi Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah dalam Menggunakan Buku Teks Berbentuk Komik. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3313-3322.
Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: sebuah tinjauan teori & praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Zakiyah, Z., Arisandi, M., Oktora, S. D., Hidayat, A., Karlimah, K., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan buku teks bahasa Indonesia berbasis media komik digital bermuatan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Basicedu, 6(5), 8431-8440.